BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, August 12, 2010

Teori Jean Piaget

Jean Piaget telah memulakan minatnya dengan menjadi seorang ahli biologi khususnya dalam bidang malacologist. Namun begitu, kepentingan sains dan sejarah sains telah merubah minat Piaget daripada biologi kepada psikologi dan falsafah. Kajian yang mendalam yang telah dijalankan mengenai pemikiran sains telah menyebabkan Piaget meminati kemahiran berfikir itu sendiri. Piaget telah menjalankan kajian mengenai pembangunan ilmu pengetahuan aatupun istilah sainstifiknya “ genetic epistemology “.

Piaget menyedari bahawa terdapat sebilangan bayi yang mempunyai kemahiran tertentu terhadap objek-objek yang berada di sekeliling mereka. Kemahiran ini merupakan sesuatu yang mudah iaitu kemahiran sensori motor namun perhatian mereka terarah mengenai cara bayi terbabit mendapat pengetahuan mengenai dunia sekeliling dan kemahiran mengeksploitasi. Kemahiran ini di kenali sebagai skema.

Sebagai contohnya, bayi mengambil sesuatu dan memasukannya ke dalam mulut. Bayi terbabit telah mendapat skema bahagian bawah. Sewaktu bayi terbabit mendapat objek yang lain, tetapi dilarang oleh ayahnya mengakibatkan bayi terbabit telah pandai untuk memindahkan skema “ tolak dan buang “ terhadap objek yang terbabit. Inilah yang disebutkan oleh Piaget sebagai asilimilasi ataupun memindahkan skema lama kepada skema baharu.

Walaupun bayi terbabit menjumpai objek baharu yang lain, bayi terbabit tetap akan mencuba skema lamanya iaitu “ tolak dan buang “. Skema juga akan turut berubah kepada skema yang lainya. Skema ini telah membantu membentuk akodomodasi iaitu merubah skema lama kepada skema yang baharu.


0 comments:

Related Posts with Thumbnails