BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, August 12, 2010

Latar Belakang Jean Piaget (1896-1980)



Jean Piaget telah dilahirkan di Neuchâtel, Switzerland, pada 9 Ogos. 1896. Bapanya bernama Arthur Piaget merupakan seorng Professor Kesusteraan zaman pertengahan dan cenderung dalam sejarah tempatan. Manakala, ibunya Rebecca Jacksson, merupakan seorang yang pintar dan cerdas. Sebagai anak yang paling pertama Jean Piaget lebih berdikari dan telah mendapat pendedahan awal mengenai alam sekeliling, dan sering melakukan aktiviti mengutip kulit kerang.

Jean Piaget berasa gembira kerana telah mendapat kerja sambilan daripada Pengarah Museum Of Naturel History iaitu Mr. Godel. Beliau telah menjadi seorang yang terkenal dalam kalangan pelajar di Eropah terutamanya mengambil subjek molluscs yang telah menganggap beliau seorang yang lebih dewasa berbanding usianya. Selain itu, beliau telah dianggap sebagai “ the demon of philophy”.

Dalam tempoh alam remaja, Piaget telah menghadapi krisis kepercayaan dlam dirinya. Ibunya telah menyuruh Piaget menghadiri kelas keagamaan namun beliau menggangap hujah agama merupakan sesuatu yang kebudak-budakkan. Berdasarkan pembelajaran daripada ahli falsafah dan pemahaman logik, beliau telah membuat kajian mengenai “ biological explanation of knowledge ”. Namun begitu, ahli falsafah gagal membantunya dan telah mengakibatkan beliau beralih ke bidang psikologi..


Selepas tamat sekolah tinggi, beliau telah menyambung pelajaran di Universiti Neuchatel , tetapi beliau telah mengalami masalah kesihatan mengakibatkan beliau berhenti selama setahun. Setelah Piaget kembali semula ke Universiti Neuchatel, dia telah membuat keputusan untuk mencatat segala ilmu falsafahnya. Pekara yang menjadi asas catatanya adalah “ Dalam semua bidang (organik, mental, dan social) wujudnya “totalities” secara kualitatif yang berbeza-beza dari bahagian mereka dan ini akan menyusahkan sesebuah organisasi”. Prinsip ini telah membentuk asas falsafah strukturalisisnya.

Pada tahun 1918, Piaget telah menerima Phd dalam bidang sains daripada Universiti Neuchatel. Dalam tempoh setahun, beliau telah bekerja di makmal-makmal psikologi dan klinik psikiatrik Bleuler, dan Piaget telah diperkenalkan dengan pelbagai hasil kerja daripada freud, jung, dan lain-lain.

Dalam tahun 1921, artikel pertama Piaget yang berkaitan ilmu psikologi telah diterbitkan di dalam “ Journal De Psychologie “. Pada tahun ini juga, Piaget telah mendapat tempat di Institut J.J Rousseau di Geneva. Piaget mula memberikan pendedahan kepada pelajarnya berkaitan penyelidikan taakulan pelajar sekolah rendah. Penyelidikan ini telah menjadi asas dalam dalam penghasilan lima buah buku berkaitan psikologinya.

Tahun 1923, Piaget telah berkahwin dengan salah seorang rakan sejawatnya iaitu Valentine Chatenay dan mereka telah mendapat tiga orang cahaya mata. Cahaya mata Piaget yang pertama telah dilahirkan pada 1925, cahaya mata yang kedua telah dilahirkan pada tahun 1931, dan anak lelakinya telah dilahirkan pada 1931. Anak-anak Piaget telah dijadikan sebagai fokus dalam pemerhatianya berkaitan kanak-kanak.

Pada tahun 1929, Piaget telah memulakan tugasnya sebagai Pengarah International bureau Of Education., dan Piaget telah memegang jawatan ini sehingga tahun 1967. Piaget menjalankan penyelidikan berskala besar bersama A. Szeminska, E. Meyer, dan Barbell Inhelder.


Dalam tahun 1940, Piaget telah menjadi Pengerusi Eksperimental Psycology, Pengarah makmal psikologi, dan Presiden persatuan Psikologi Switzerland. Tahun 1942, Piaget telah mengadakan satu siri syarahan berkaitan psikologi di Collège de France sewaktu pendudukan Nazi di Perancis. Selepas perang tamat, Piaget telah menjadi Presiden “ Commision Switzerland Of UNESCO” . Dalam tempoh yang sama juga, Piaget telah menerima sejumlah ijazah kehormatan daripada Sorbonne (1946), Universiti Brussels (1949), Universiti Brazil (1949), dan Universiti Harvard (1936).


Piaget tetap menjalankan kerjanya bersama UNESCO sebagai seorang delegasi wakil Switzerland. Sebelum berakhir hayatnya, Piaget telah menulis sebanyak 60 buah buku dan berates-ratus artikel lain. Piaget telah meninggal dunia pada 16 September 1980, dan beliau merupakan salah seorang tokoh pikologi yang sangat berpengaruh abad ke-20.


0 comments:

Related Posts with Thumbnails