Kepentingan Zon Perkembangan Proksimal
Kepentingan interaksi di dalam perkembangan kognitif kanak-kanak digambarkan oleh Vygotsky dalam konsep Zon Perkembangan Proksimal. Ia adalah istilah yang digunakan oleh Vygotsky untuk menerangkan bagaimana kemahiran-kemahiran yang sukar dilakukan oleh kanak-kanak boleh dijayakan dengan bantuan dan bimbingan orang-orang dewasa atau rakan sebaya yang lebih mahir.
Had Atas
- Peringkat kemahiran kanak-kanak yang boleh dicapai dengan bantuan individu yang lebih mahir.
Had Bawah
- Kemahiran yang boleh dicapai sendiri oleh kanak-kanak
The concept of a zone of proximal development (ZPD), which is the notional gap between:
a.) the learner's current developmental level as determined by independent problem-solving ability and
b.) the learner's potential level of development as determined by the ability to solve problems under adult guidance or in collaboration with more capable peers.
(untuk lebih lanjut sila klik sini)
Membuat Ketupat (Mudah)
-
Assalamualaikum! ok kali ni adalah tutorial untuk :
Bidang membentuk dan membuat binaan,
Tajuk : Ketupat
Level : mudah (sesuai untuk tahap 1 sekolah rendah)...
10 years ago
0 comments:
Post a Comment